Gymnasium            (Klik HIER voor de folder over het gymnasium en HIER voor de flyer)

 

Waarom het Gymnasium?
Waarom zou je nog steeds de klassieke talen Grieks en Latijn leren? Ze worden ook wel oude talen of dode talen genoemd, talen die niet meer gesproken worden. Toch zijn die talen niet zo dood als je denkt. Iedere dag kom je er mee in aanraking. Als je de Asterix en Obelix  uit hebt, ga je even op internet op je computer. ’s Avonds kijk je op de televisie naar bijvoorbeeld de Olympische spelen. En misschien ga je soms op zondag naar het stadion om naar een voetbalwedstrijd tussen Ajax en Heracles of Sparta tegen Excelsior te kijken. Allemaal woorden en namen die met de Griekse en Romeinse tijd te maken hebben of er van zijn afgeleid. Computer? Dat komt van het Latijnse computare: optellen. En televisie betekent eigenlijk ver zien. Wil je naar de film dan ga je naar de bioscoop (bios: leven; skopein: kijken). Als je Grieks en Latijn kent, schrik je niet meer zo snel van deze woorden. En ook niet van de woorden die je het eerste jaar op school meteen al tegenkomt zoals agenda, mentor, bibliotheek et cetera. Wil je later medicijnen studeren? Dan heb je daar zeker Grieks en Latijn voor nodig. Als arts onderzoek je een patiënt met je stethoscoop en geeft hem of haar een recept voor de apotheek. Maar achteraf bleek het iets psychisch te zijn. De taal en cultuur van de oude Grieken en Romeinen vormen de basis van onze huidige westerse maatschappij. Het Latijn en Grieks staan aan de oorsprong van vele Europese talen: het Italiaans, Nieuw-  Grieks, Spaans, Frans en ook zeker het Nederlands en Engels. Op het gebied van de stedenbouw, van rechtspraak en politiek, van het onderwijs, van toneel en beeldende kunst, van de filosofie en niet te vergeten de verhaalkunst hebben de Grieken en Romeinen hun sporen nagelaten.

Gymnasium op het Han Fortmann
Op de locatie Han Fortmann van het Trinitas College is al sinds een aantal jaren de mogelijkheid om het gymnasium te volgen. We hebben drie jaar gymnasium met tto aangeboden; nu bieden we gymnasium zonder tto aan. De leerling die hiertoe de capaciteiten heeft krijgt de kans geboden om nader kennis te maken met de taal en cultuur van de oudheid. Het onderwijs in het Latijn en Grieks geeft een brede kennis die zeer nuttig is voor de rest van je leven. Met die extra bagage is de wereld om je heen beter te begrijpen. Het gymnasium wil meer zijn dan een Atheneum met Latijn (Grieks).  Bij alle vakken wordt geprobeerd een verbinding te maken met de klassieke oudheid. Van de leerlingen wordt verwacht dat zij zich voor honderd procent inzetten. Het leuke van de vakken zit in de inspanning en de uitdaging. Daarnaast is er veel ruimte voor activiteiten zoals excursies, toneelbezoek, de gymnasiumdag en niet te vergeten de Griekenlandreiswe in de vierde en Rome-uitwisseling in de vijfde klas. Bijzonder op het Han Fortmann is het bestaan van een gymnasiumraad bestaande uit gymnasiumleerlingen uit alle jaarlagen. Via deze raad kunnen leerlingen meepraten over de vormgeving van het gymnasium.

Concreet betekent de keuze voor het gymnasium aan het Han Fortmann het volgende:

1 brugklas
In de brugklas krijg je 1 uur KCV = Klassieke Culturele Vorming per week. Je maakt o.a. kennis met mooie verhalen uit de oudheid, je leert het Griekse alfabet en in de tweede helft van het jaar maak je een eerste start met het Latijn. Een excursie naar een museum of een themapark hoort daarbij!

2 gymnasium
Ga je verder met 2 gymnasium, dan krijg je in totaal 5 lesuren Latijn en Grieks (in vergelijking met 2 Atheneum krijg je 1 uur minder Nederlands, Frans, verzorging en levensbeschouwing). Je maakt o.a. kennis met het dagelijkse leven in Rome en met spannende verhalen over de belangrijkste Griekse helden. Ook dit jaar gaan we een dag op excursie.

3 gymnasium
3 gymnasium betekent 3 lesuren per week Latijn en 3 lesuren Grieks (daar staat 1 lesuur minder voor Duits, Engels, wiskunde en natuurkunde ten opzichte van het Atheneum tegenover). Naast de talen leer je ook steeds meer van de cultuur van de Grieken en Romeinen. Ook dit jaar gaan we op pad om een leuke tentoonstelling te bekijken of iets anders cultureels te doen. Het mooiste is om voor het volgend jaar voor beide vakken te kiezen maar je kunt eventueel aan het einde van dit jaar een van de twee vakken laten vallen.

4 gymnasium
In 4 gymnasium heb je de keuze gemaakt voor Grieks en/of Latijn (per taal vijf lesuren in de week). Je hebt de talen nu zo onder de knie dat je oorspronkelijke teksten uit de oudheid gaat lezen: mythologische verhalen in dichtvorm, geschiedenis, filosofie et cetera. Bij die vijf lesuren in de week zit één à twee uur KCV inbegrepen om nog dieper in te gaan op de kunst en cultuur. In de vierde klas bestaat de mogelijkheid om mee te gaan op Griekenlandreis. Zeven dagen lang de mooiste bezienswaardigheden uit de Griekse oudheid bekijken.

5 gymnasium
In 5 gymnasium vindt dan de Romereis plaats! Een week lang de stad verkennen, de oudheid echt proeven en een beetje Italiaans leren bij een gastgezin. Tijdens de lessen heb je de reis samen met je klasgenoten goed kunnen voorbereiden. In dit voorexamenjaar worden ook oorspronkelijke teksten in het Grieks en/of Latijn gelezen: gedichten van Catullus en Horatius of redevoeringen van Cicero; gedeelten uit Homerus of fragmenten van een van de tragediedichters. (De stof kan elk jaar anders zijn en wordt bepaald door de voorgeschreven auteur van het eindexamenjaar).

6 gymnasium   
6 gymnasium: het eindexamenjaar. Een landelijk bepaalde Griekse en/of Romeinse schrijver staat centraal. Het gaat er niet alleen om teksten van deze auteur te kunnen vertalen, maar ook zijn invloed in latere tijden te kunnen herkennen.

Met hopelijk een mooie cijferlijst heb je aan het eind van het schooljaar het gymnasiumdiploma op zak. Maar wat belangrijker is: je hebt een hoofd vol kennis waar je altijd profijt van zult hebben!



De Methodes
Voor Latijn wordt de methode Lingua Latina gebruikt. Deze bestaat uit 2 delen:

In Lingua Latina I maak je kennis met het dagelijks leven van een Romeins gezin in Rome. Je leert een aantal gebouwen in de stad kennen en ook hoe de Romeinen met hun slaven omgingen en hoe ze hun goden vereerden. Zelfs Alexander de Grote (geen Romein!) komt aan bod en de keizers Julius Caesar en Augustus. Na een inleidend verhaal in het Nederlands staan de verdere gebeurtenissen in eenvoudige Latijnse teksten waarin in elk hoofdstuk nieuwe grammatica verwerkt is. Naast het vertalen van deze teksten maken jullie opdrachten over de grammatica en de cultuur. De grammatica wordt in duidelijke blokken aangeboden en Nederlandse teksten over de culturele achtergrond complementeren elke les. Achter in het boek is een alfabetische woordenlijst opgenomen.
Lingua Latina I wordt gebruikt in 2 gymnasium

In 3 gymnasium stappen wij over naar Lingua Latina II. In dit boek maak je kennis met o.a. Dido en Aeneas, die uit Troje wist te ontkomen. Ruime aandacht wordt besteed aan de strijd die de Romeinen voerden tegen de Carthagers met hun kleurrijke aanvoerder Hannibal. Ook wordt een hoofdstuk gewijd aan de verovering van Griekenland, met nogal verstrekkende gevolgen.
 
In de 4de en 5de klas worden oorspronkelijke teksten gelezen uit de nieuwe methode Parnassus voor Latijn met het vak KCV daarin verwerkt.

Gymnasium 6 kent elk jaar een andere eindexamenbundel.



Voor Grieks wordt de methode Pallas gebruikt

Pallas I
De Griekse goden en de mythes van Herakles, Theseus en Odysseus komen aan bod. Eerst moet het Griekse alfabet geleerd worden, maar daarna kom je via eenvoudige Griekse teksten zelf hun belevenissen te weten. Het boek is rijk geïllustreerd met afbeeldingen uit de Griekse en latere tijd zodat je kunt zien hoe men deze figuren van de verbeelding visualiseerde. Een kort overzicht van de invloed van Griekse mythes op de Europese kunst vormt de laatste les van dit boek.

Bij het lesboek hoort ook een werkboek met voor elke les een overzicht van de leerdoelen, de nieuw te leren Griekse woorden, taaloefeningen en cultuurvragen.Pallas I wordt gebruikt in 2 gymnasium.    

    
    
Pallas II
De belevenissen van Odysseus worden vervolgd. Daarna komen de hoogtepunten uit de Griekse geschiedenis en belangrijke thema's als democratie, slavernij, onderwijs en sport aan de orde. Een laatste les wordt volledig besteed aan de Griekse beeldhouwkunst.

De Griekse teksten worden uiteraard wat moeilijker en kennis van de grammatica uitgebreid. Bij het vertalen en begrijpen van de teksten zijn de twee werkboeken die bij Pallas II horen behulpzaam. Hierin zijn wederom taaloefeningen opgenomen, Griekse woorden per les, inhoudelijke vragen per tekst, grammaticaoverzichten, et cetera. Pallas II wordt gebruikt in 3 gymnasium.

Evenals bij Latijn worden vanaf 4 gymnasium oorspronkelijke teksten gelezen uit Palladion met ook hierin verwerkt het grootste deel van het vak KCV.

In 6 gymnasium wordt een aparte eindexamenbundel gebruikt.

Links

docentenplein         Startpagina klassieke talen
www.wellink.nuInteressante link bij het maken van praktische opdrachten.
www.oudheid.nlDe website www.oudheid.nl is een VCN-initiatief om de klassieken ook via de digitale snelweg bereikbaar te maken voor iedereen in het Nederlands taalgebied
HerculesAlle werken van Hercules
KoxkollumWebsite met heel veel informatie van Cock van Montfoort, docent klassieke talen aan het Murmellius in Alkmaar