‘’Echte pubers hebben RESPECT’’

01 februari 2018

‘’Wat doe jij als een klasgenoot op school of online gepest wordt?  Vind jij het normaal om ongevraagd gênante foto’s of filmpjes van klasgenoten of leraren op facebook te plaatsen?’’ Het waren heel herkenbare en actuele thema’s die voorbij kwamen in de voorstelling van toneelgroep ROET. Al onze brugklasleerlingen keken vandaag ademloos naar de voorstelling Respect  waarin sociale media, groepsdruk en grensoverschrijdend gedrag centraal staan.  De drie acteurs van ROET spelen uiteenlopende situaties waarin ongewenst gedrag centraal staat, meteen daarna gevolgd door een scène waarin de leerlingen zien dat het ook anders en beter kan en dat je met een aardig woord veel meer bereikt. De rode draad in de voorstelling is het verhaal over een leerling die gepest wordt. Dat dit uiteindelijk helemaal uit de hand kan lopen is helaas geen fictie en dat veel scènes heel herkenbaar waren bleek wel uit de reacties van onze leerlingen.

Na de voorstelling begon het tweede, interactieve gedeelte, waarin de eersteklassers een actieve rol kregen en konden laten zien hoe respectvol ze zelf zijn. Door middel van een stemkastje konden de leerlingen steeds uit 3 opties kiezen hoe zij in bepaalde situaties zouden reageren.  Hilariteit ontstond er bij sommige vragen, zoals: ‘’wat doe je als je met de klas hebt gegeten en er moet opgeruimd worden?’’, want de te kiezen antwoorden ‘’Ik ga toch zeker niet de troep van iemand anders opruimen’’? of: ‘’dat is toch zeker het werk van de conciërges?’’ waren soms pijnlijk herkenbaar.  Een van de actrices wist de leerlingen ook een spiegel voor te houden: “Geef een eerlijk antwoord en laat je niet verleiden door een antwoord dat anderen misschien van je verwachten; dat is ook een teken van groepsdruk’’.  

Kortom: een indrukwekkende voorstelling waar door leerlingen én leraren zeker nog lang over nagedacht en nagepraat zal worden.

Meer informatie over de voorstellig en over Roet is te vinden op: http://www.roet.nl/onderwijs/voortgezet-onderwijs/voorstellingen/respect/